کلیسای تندرست

کلیسای تندرست چیست؟

مطالعه علامتهای کلیسای تندرست
نویسنده: مارک دور -Mark Dever
مترجم: محمد ثانوی و نادر پورمند

دیباچه

در کلیسا به دنبال چه هستید؟ شاید به تازگی در این مورد فکر نکرده‌اید. اما دقیقه‌ای در این باره بیندیشید و از خود این سوال را بپرسید که کلیسای دلخواه شما چه شکلی است؟ کلیسای ایده‌آل من... شکلی است.

سرودهای زیبا یعنی سرودهایی که تعالیم و اعمال را بیان کند. شما به گیتار و جاز احتیاج ندارید. شما گروه سرایندگان و نوازندگان ویلون می‌خواهید. سرود و موسیقی زیبا خدا را جلال می‌دهد. شاید شما گیتار و جاز را ترجیح می‌دهید، سبک امروزی. سبکی که امروزه مردم از ماهواره می‌شنوند، پس به این ترتیب با مردم در سطح خودشان برخورد می‌کنید.

شاید برای شما سرود خواندن مثل موعظه اهمیت ندارد. شما کلیسایی می‌خواهید که موعظه‌های خوبی داشته باشد، پر از مفهوم، نه سنگین بلکه مطابق کتاب‌مقدسی، نه خسته کننده بلکه کاربردی و نه وسواسی و مقرراتی. البته شخصیت فرد واعظ در نوع موعظه نقش بسزایی دارد که موعظه چگونه خواهد بود و ما انواع و اقسام موعظه‌ها داریم. دانشمندی سخت‌کوش که عاشق تعلیمات است و هرگز نمی‌خندد. فردی خوشرو و بذله‌گو با هزاران داستان و مشاور خانواده که مسائل شما را درک کند. بله من در اینجا سعی می‌کنم که مثل کاریکاتوریست تصویر واعظین را برای شما ترسیم کنم. اکثر ما چنین انتظاراتی از شبانان خود داریم، اینطور نیست؟

یا شما به دنبال کلیسایی هستید که اعضای آنها از نظر اجتماعی هم‌سطح شما باشند که شما بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها بتوانند درک کنند که به شما چه می‌گذرد. چرا که آنها هم در همان موقعیت هستند. آنها مثل شما تازه دانشگاه را تمام کردند، یا مثل شما فرزندانشان به سن جوانی رسیده‌اند، یا مانند شما به بازنشستگی‌شان چیزی نمانده است. یا همانند شما می‌دانند خرید لباس دست دوم یعنی چه، یا خرید لباس‌های مارک دار یعنی چه، مثل شما بالای شهر و یا شهرک‌های اطراف زندگی می‌کنند.

شاید مهم‌ترین موضوع درباره کلیسا برای شما فرصت خدمت کردن در کلیسا باشد، محلی برای انجام کارهای نیک. آیا کارهای بشارتی برای کلیسا اهمیت دارد؟ فعالیت‌های بشارتی برون مرزی چطور؟ آیا خدمت کردن فقرا برایشان اهمیت دارد؟ آیا برای شما و پسرانتان برنامه‌های پدر و پسر دارند؟ آیا برنامه‌هایی برای جذب بچه‌ها و نوجوان‌ها دارند؟

فکر می‌کنم که عده‌ای به دنبال کلیسای «زنده در روح» می‌گردند. روح چیزی است که ما را هدایت می‌کند، پس شما به دنبال کلیسایی می‌گردید که گوش مردمش به صدای او تیز است و سریع به کارهای او توجه دارند، و ایمان دارند که خدا کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. شما نمی‌خواهید دور و بر شما کسانی باشند که روح را خاموش کرده و محبّت را به صورت سنت ارائه می‌دهند. روح چیزهای تازه انجام می‌دهد. روح سرود تازه می‌دهد.

در این کتاب سعی بر این شده، آنچه که کلیسایی را تندرست می‌سازد را مورد بررسی قرار دهد.

فصلهای این کتاب شامل:

قسمت اول -کلیسای تندرست چیست؟

فصل ۱ مسیحیت شما و کلیسای شما

فصل ۲ کلیسا چگونه هست و چگونه نیست؟

فصل ۳ آنچه که هر کلیسایی باید آرزو کند: تندرستی

فصل ۴ چگونه به نمایش گذاشتن شخصیت خدا

چند نصیحت: اگر در مورد ترک کردن کلیسا فکر می‌کنید

قسمت دوم - علایم ضروری کلیسای تندرست

فصل ۵ موعظه تشریحی

فصل ۶ الهیات کتاب‌مقدسی

فصل ۷ درک کتاب‌مقدسی از خبر خوش

چند نصیحت: چطور یک کلیسای خوب پیدا کنیم

قسمت سوم - علایم مهم کلیسای تندرست

فصل ۸ درک کتاب‌مقدسی از تبدیل شدن انسان‌ها

فصل ۹ درک کتاب‌مقدسی از بشارت

فصل ۱۰ درک کتاب‌مقدسی از عضویت کلیسا

فصل ۱۱ درک کتاب‌مقدسی از تادیب یا انضباط کلیسایی

فصل ۱۲ شاگردی و رشد کتاب‌مقدسی

فصل ۱۳ رهبری کتاب‌مقدسی کلیسا

خاتمه زمان آستین بالا زدن و کمر همت بستن